Disgrafija je poremećaj u učenju pisanja koji perzistira kod deteta koje ima tipičnu inteligenciju, dobar vid i sluh, odgovarajuću edukaciju i socijalne uslove u kojima živi.
Karakteristike:
- rukopis je u celini neuredan i loše postavljen u prostoru, umrljan sa čestim prepravljanjima
- prisutno ogledalsko pisanje, sa desna na levo
- redovi su ulomljeni, silaze koso
- prostor između reči je neujednačen, preširok ili su reči stisnute jedna uz drugu
- pritisak olovkom na papir je ili prejak ili preslab
- postoje teškoće zapamćivanja slova
- obik slova nije adekvatan
- slova mogu biti prevelika ili premala
- teškoće kao što su zamenjivanje, umetanje, izostavljanje slova, slogova i / ili reči narušavaju razumljivost rukopisa
- u velikom broju slučajeva rukopis se uopšte ne može pročitati
- prisutno je i zamenjivanje sličnih brojeva
- teškoće prepisivanja, pisanja diktata i pisanja sastava usporavaju dete u učenju
Posledice disgrafije
Pored teškoća u pisanju i čitanju, a samim tim i učenju, pojava socio-emocionalnih problema izazvana lošim postignućem u školi, onemogućava dete da se razvija kao ličnost na svim poljima.
Bez adekvatne podrške stručnjaka dete neće moći samo da nauči da piše. Potrebno je uključiti dete u tretman što ranije kako bi savladao tehniku pisanja i kako bi se sprečile teškoće u učenju školskog gradiva.